Followers

Friday, August 20, 2010

kehidupan...

hari selasa bru sempat bce msg dr mama..
abah masuk hospital..terkejut..sedih pun ader..
dah la nk balik jumaat tue..patutla..rasa xsedap hati..
hmm..tu la lain kali rasa nk balik umh balik je..=(
ade sedikit menyesal disitu..

Mama ckp "abah sesak nafas..n mama suh abah baring2..n tetibe abah kata tangan dier kebas..
mama dah x sedap hati..
Mama tanye abah nak suh mama cuti ke..bwk g klinik..
Jam dah 6.30 pagi..selalunyer mama pas subuh dah gerak g keje..
"mama xyah g kje la abah, tp nak g klinik ape pg2..?'
hmm..mama bawak trus g hospital um.."
Sampai sana doktor check n trus kata "kna operate"
Saluran darah tersumbat..so darah xleh mengalir..
doc kata "nasib baik awak bawa trus g hospital..klu saluran darah ni tersumbat kte akan rasa mcm kebas2 mcm td..n if darah x mengalir ke jantung...???(maut..?)
Mama bg permission utk operate..n mama tgu kat hospital smpi abes operate..

Abes operation doc xbenarkan abah balik..kna tahan 3 hari kat hospital..
lgpon doc kata nk tgok dulu perkembangan mcm mne..
doc ade masukkan kamera dlm badan abah utk tgok saluran darah tu mengalir ke x..
Mama tnye"abah..mcm mne kna tgl hospital 3 hr..?"
Abah kata"mama xyah risau la..mama balik tgok ina n izni..abah xpe..." lgpun bibik kemboja kat umah tu bkn reti wat ape2..nnti diaorng nk buka posa ngn ape.."

Mama balik...tinggalkan hp kat abah..(walaupun doc ckp xleh tinggalkn hp takut mganggu pesakit)... mama balik sorang ke rumah..
aku boleh bayangkan perasaan mama..Mesti mama pikir mcm2...
Mcm mane klu abah sakit tu lepas mama g kje...?
Mcm mne klu xde sape2 ade time abah sakit tue...
aku tau mama menangis sepanjang bwk kereta dr hospital um ke rumah..
abah ade pesan.."jgn bgtau anak2..takut diaorng risau..."

Mama msg kwn mama mintak cuti hr tu..sume msg n ader yg telefon..
mama msg balik jgn call!
(aku tau...mama mesti nangis klu ade yg call tnye pasal abah...)

Sambung: Selasa ptg bru aku terbaca msg mama...
aku call mama..
mama bercerita..sambil menangis..
mama ckp xnk bgtau sbb abah ckp takut anak2 risau...
aku mmg risau..tp aku dgr ape yg mama cube sampaikan..
Mama cerita..mama nangis..aku tau..(dr suara die yg berubah..) aku tau mam cube jadi kuat depan aku..dalam diam aku menangis tp aku pura2 mendengar..
"Ya Allah..panjangkan lah umur ayahku..."

Mama tnye aku patut ke mama bgtau akak aku..
akak aku die cpt risau..and yg pastinye fikiran die x tenteram slagi die xdpt tau citer sebenar..
aku pesan mama jgn bgtau lg..hr ni mama dah menangis..
aku xnak mama menangis lagi..


Esoknya..pagi Rabu mama anta msg kat akak aku..
ape lagi..akak aku menangis kuat..satu kelas dier dengar..
dier xpuas ati..ajak kwn dier teman keluar..
die telefon mama tnye..die menangis..n mama pun menangis..
Mama ckp mama xbgtau takut akak pikir bukan2...
takut akak risau..
Akak aku marah..die je yg blom tau...
Adeq2 ku yg lain di perlis n puncak alam sume tau..
lepas puas tepon mama..
akak aku masih xpuas hati..
dier tepon abah..mama bgtau mama ade tgl hp kat abah..
akak aku pon call abh..
dah dgr suara abah..abah pon da bg nasihat kat dier..
bru die ok..


......


Alhamdulillah..ayah aku da kluar hospital...
dan doc bg cuti 42 hari..
doc pesan suruh mkn ubat tu selama setahun..
n ubat tu mama bli sebulan dahulu..
Sebulan harganya rm120..aku bersyukur...
Allah panjangkan umur ayahku..
Mungkin berkat doa di bulan Ramadhan..Amin..


No comments: