Followers

Thursday, October 21, 2010

kesyukuran

pg ni abah anta aku g stesen bus..
otw ke stesen bus shah alam tu aku dgr radio ikim..
hr ni die ckp pasal kesyukuran...
manusia ni mmg susah nak bersyukur..betul ke?
tnye diri sendiri..(aku pun berfikir utk diri aku)

Allah selalu beri kita kenikmatan..
tp manusia mmg kurang bersyukur..
Allah kurniakan kita nikmat mata..
supaya mata kita selalu menatap dan membaca al quran..
Allah beri kita mata supaya kita beribadat kepadanya..
Tapi kita bnyk menggunakan mata ke tempat yg tidak sepatutnya..
cube fikir mcm mne klu kiter xde mata...?
Mata yg allah anugerakan hendaklah kita gunakan sebaik-baiknya..
Mcm2 cara kebaikan yg kita boleh gunakan mata kita untuk mendapat pahala..
Penyampai ikim tu ckp cthnye kita memandang gambar kaabah pun dah bleh dapat pahala..
Klu kita memandang laut, ombak bukit bukau dengan tujuan mangakui kebesaran Allah..
Tp kita x gunakan sebaik2 nya..

Kemudian ade satu cerita yg disampaikan..
Ade seorang miskin yg tidak mempunyai wang untuk membeli kasut..
Die slalu menggunakan kakinye utk berjalan...
Die selalu mengeluh..mengapalah aku miskin dan tidak ade wang untuk membeli kasut..
Dia tidak bersyukur bahawa die mempunyai kaki yang membantunya bergerak ke sana kemari..
Bahkan ade orang lain yg bukan sahaja tidak ade kasut tetapi tidak ade kaki untuk memakai kasut..?
Jadi bersyukurlah kita kerana dikurniakan sempurna anggota badan..
Adakah kita bersyukur kepada Allah..?

No comments: