Followers

Wednesday, March 2, 2011

Drive+_+

hai..hr ni sy sgt mengantuk..huhu..
kje audit yg bertimbun2..
ble la nak siap..
job baru dah nak masuk..
so tired..

Well,smlm actually i went to Semenyih..
Melawat one of my best frens..
Mak kepada Siti Rahmah bt Abdullah telah  kembali ke rahmatullah pada 28.2.2011..
Marilah kita bersama-sama sedekahkan al-fatihah buat arwah..

Hari isnin bersamaan 28.2.2010
dah abes kje,mama msg suh balik masak..
mama takut x sempat sampai umah..
Oleh sbb mama kje kat KL so maybe quite late to reach my house on time..
Actually that day my mum,dad and i puasa sunat hari Isnin.
Selepas berbuka bersama-sama,solat..
aku pun..ingat nk baring2 la..
rasa mcm sakit pinggang la plak..
then terlelap...

Sampaila tetiber, my phone bunyik..(lagu without words)hehhe
"hello ila,aku ni ida.."
"haa..ye..nape ida..?"aku jawab
"ko dapat msg mas..?"
"xdapat..nape..?"aku jawab
"mas msg aku,mak siti rahmah meninggal lepas maghrib td.."
ye ke.?(aku tekejut..mcm xcaya pon ade)

ida kata dia nak conirmkan dgn mas..
aku pon ape lagi..cepat2 cr hp maxis ku yg dah xde rupa hp tuhs..
mane ntah aku letak..
rupa2nye ade 3 msg..
betulla kata ida..aku blurr kejap+mamai2 lagi..

then, masuk lagi msg dr ida"confirm mak siti rahmah meninggal"
menurut ida, mas kata kematian mengejut..
sesak nafas, dan trus meninggal..
Innallillah..

Lepas tu,aku solat..
bace yasin..moga2 arwah ibu kepada Siti rahmah tenang di "alam baru" nye..
aku termenung seketika..
ramai yg mati mengejut sekarang..
hari tu baru je kawan ayahku meninggal..
xlupe juga kisah nasamuddin yg meninggal mengejut dan ustaz asri juga begitu..

terngiang2 kat telinga aku perbualan dgn akak ku mminggu lepas..
sekarang ni ramai org mati mengejut..sbb tu kita kna kuat beribadat..
tapi kalau solat sekarang pun susah nak khusyuk..betul la..
mane nak khusyuk..kadang2 time solat tu dah try nak khusyuk..tp mcm susah gak la..
xtau la doa2 ku diterima ke tak..
akak aku caakap lagi..kalau mati kita hanya bawak 3 amalan..
1)amal jariah yg kita buat(dah bnyk ke.?emm
2)doa anak yg soleh dan solehah (aku x kawen g..anak..?hmm
3)sedekah jariah..(insyaallah yg ni masih boleh buat)
jadi kalau boleh kita perbanyakkan lah sedekah..
sedekah ni biar ikhlas..
kalau sedekah tp ade perasaan riak x jd gak..
jadi sedekah lah seperti tangan kanan memberi..tangan kiri tak tau..
ape2 pun niat ikhlas kpd Allah taala..
Walaupun kecil nilai sedekah kita, sekurang2 nye bertambah nilai timbangan kita..

So,berbalik citer aku td..
lepas janji ngan few friends..
kiteorng jumpe kat uitm shah alam..
then,solat maghrib dlu..
2 buah keta bergerak ke semenyih..
aku ingat ke dekat la..lebih kurang 2 jam gak la..
kalau nak cepat lambat je rasa perjalannyer..
Actually we all dah sampai..
tp duk berpusing2 kat tempat sama, xreti nak masuk simpang..haha..
ade pengalaman scary gak tau nak g umah mah ni...
actually xla scary..
aku yg create kan jd scary..hahaa...

Cte dia bermula mcm ni..
biler kteorng cr simpang tanye la pak cik burger  kat tepi jalan tuh..
dia ckp lepas flyover tu ade simapng masuk situ..
kteorng pun masukla kan..kih5..
jalan dia sgt scary bg aku..
tepi sebelah kiri ade sungai besar..
sebelah kanan ade longang ke parit..
xtgok lama2 takut..hehehe...
then masukla jln yg semoit tu..
jln dia mmg sgt teruk...
abesla keta aku..(dlm hati aku kata)
mase tuh nga follow keta nana,
sampai kat tengah lorong tuh aku nampak nana berhenti..mcm nk pusing balik jek..?
biar betul...hahha..
kat tepi tu ade jambatan kecik je..nana dah berjaya reverse..
adoi..aku risau plak..
aku pun dgn selambar je cakap..hajar bleh trun x tgok blakang..akak x reti sgt reverse..
then,hajar kata..xnak la kak ila..takutla..hahha..
aku pon cakap ajak su la trun skali..hahaha
su  pun takut gak..haha
last2 nampak ummi dtg..die ckp kak ila bleh reverse x?
aku ckp xleh..tolongla..
dia kata die reti manual jek..aiseh..
selepas aku berjaya me"reverse" kan keta aku..tetiber..
nana call..
Kak ila keta nana xleh grak..'nana call
aik..apesal plak..?adoi..
jgn buat hal mlm2 buta nih..
haha..
last2 ade org lalu..die tlg betulkan..then,dah boleh da..
Alhamdulillah....

Masa nak kuar simpang tuh..sume senyap jek..
hahha..
bile dah smpi kat jalan..aku pun cakap kat hajar..
Hajar, perasan x masa masuk td xde ranting banyak2 kan..?
biler kuar mcm bnyk ranting atas jalan tuhs..?
xkan bar jatuh bnyk sgt kot..?
(masa tuh aku cuak gak..tp aku nekad melanggar ranting2 tuhs..)
abesla keta aku...hahahha..
nasib baik la xde org letak kayu balak ke ape..
kalau x..sape maU alih...hahaah
isk2..
truk btul imaginasi aku nihs..

Akhirnya tepat kul 10.30mlm kami berjaya sampai ke rumah mah..
masa tu sumer org dah abes bce tahlil..
kami sempat la dengar cte mah..
sedih nye la..
mane x nye..
praktikal kat melaka..
umah kat klang..
dah 3 bulan lebih la dia x jumpe mak dia..
tgok2..dah xde..hmm...
"sabar la mah."
mungkin sume yg terjadi ni ade hikmahnye..



No comments: