Followers

Wednesday, April 13, 2011

Cemburu biar berpada.


Hai sumer ;)

Korang pernah cemburu x?

Bce ni..

1. Terima hakikat bhw sifat cemburu kita adalah masalah kita sendiri & kita bertanggungjwb mengatasinya sendiri. Fikirkan tiada siapa yg boleh membuat kita cemburu. Kita boleh mengawal fikiran dlm apa bentuk situasi pun. Ingat, pilihan terletak pd diri sendiri, bukannya org lain. 

2. Hormati perasaan pasangan kita. Spt kita, dia juga mempunyai hak utk menilai kecantikan wanita/lelaki lain. Jika kita dpt melakukannya, kita sudah dpt mengatasi sifat cemburu. 

3. Tiada siapa suka memikirkan pasangan mereka curang. Kalaupun ini terjadi, teruk sgtkah kesannya kepada kita. Kita mungkin sedih, kecewa & marah utk sementara waktu shj tetapi tidaklah sampai mati. Lambat laun kita akan dpt mengatasinya juga. 

4. Bagi diri sendiri masa untuk mengatasinya. Jika kita mmg seorg yg cemburu, usah berharap kita boleh berubah dlm masa yg singkat. 

5. Tuliskan apa perasaan kita bila kita merasa cemburu. Marah? Tidak tentu arah? Menangis? Geram? Rasa malu? Rasa bersalah? atau bertindak kasar? Adakah kita ingin meneruskan hidup kita dgn cara ini? Jika jawapannya tidak, maka cepat2 lah berubah. 


6. Cuba fikirkan bagaimana cemburu kita meledak. Adakah adil kita menyisihkan pasangan kita drp org lain? Teruk sgtkah dia bila dia senyum pd seorang wanita/lelaki lain? Tidakkah kita sendiripun pernah tersenyum pd wanita/lelaki lain? 



7. Ramai org yg mempunyai perasaan & masalah cemburu suka menyalahkan org lain. Mereka kerap mencari kesalahan org lain & mahu pihak yg satu lagi mengubah sikap tetapi dlm masa yg sama tidak melihat kesalahan sendiri. Terima hakikat bahawa kita manusia sebenarnya tidak sempurna. 

8. Bagaimana erat pun hubungan anda berdua, terima hakikat bhw masih ada lelaki/wanita lain yg lebih cantik/tampan, bijak & baik. Jadi jgnlah cuba mengongkong pasangan kita. Habiskan masa bersamanya dgn penuh kegembiraan. Jgn biarkan hubungan kita goyang dgn imaginasi kita yg karut. 

9. Bina keyakinan diri. Kita mungkin berasa tidak selamat jika selalu bergantung kpd pasangan. Luaskan persahabatan dgn org lain. 

10. Jika rasa cemburu kita sdg memuncak, bayangkan apa yg akan berlaku jika kita melepaskannya kpd pasangan kita. Contohnya jika pasangan dinaikkan pangkat & mempunyai seorg setiausaha yg cantik, kita patutnya ucapkan tahniah & bukannya menyindir. Jika dia ingin curang dgn sesiapa, dia tetap akan buat tak kira la samada kita cemburu ataupun tidak. Cemburu tidak akan dpt menghalang mereka.

For me, cemburu boleh..tp biar berpada..
Tapi paling pantang..jgn cemburu buta boleh? 
Perempuan Vs. Lelaki siapa paling cemburu..?
Hurm..rasanye perempuan mmg mudah cemburu..tp lelaki plak kuat cemburu..
x caya..?
Tnye pasangan masing2..

Penting sgt ke cemburu nih?
Cemburu kalau di letakkan pada tempat yg baik cthnye:
Cemburu untuk lebih berjaya daripada org lain, cemburu untuk lebih kaya dr org lain..
itu bagus..
Tp klu cemburu yg x sepatutnye..
Cemburu x kena tempat..
Fikir2 la sendiri..

Klu awek korang/ wife korang lebih berjaya dr korang..
Sepatutnye ucapkan tahniah & bg sokongan..bukannye sindir..kan2?

Lagi, cemburu boleh menimbulkan penyakit hati kalau berlebihan..
Mungkin jugak akan mengurangkan "respect" kepada pasangan masing2..

Dr korang cemburu lebih2..baik korang bce ni..

10 tips bagaimana anda boleh menjadi pasangan yg baik


kat blog pakar how to.
Klik gambar kat atas ni ;)

1 comment:

Mira Zali said...

wah.. satu pengetahuan yg sngt berguna.. ^_^..
terima kasih..