Followers

Sunday, April 17, 2011

Sembahyanglah Sebelum Kita Di Sembahyangkan

Salam Sumer Blogger yang Disayangi.

Bersyukur kpd Allah hari ini kita masih dipanjangkan umur.

Ok, hari ini aku nak wat entri "Sembahyang"

Hurrm..Korang suka ke x it's depends la..

Ini bukan tujuan nak menyindir sesiapa..Tp kadang2 kita kena renung kembali.

Aku bukanlah "perfect'" sgt pon.


Masa manusia dijadikan dulu..Masa zaman Nabi Adam lagi..

Kita telah berjanji kepada Sang Pencipta bahawa kita dihidupkan di dunia ni untuk beribadah kpdnye.

Tapi hari ni berapa kerat je Umat Islam, Umat Nabi Muhammad S.A.W yg bersembahyang?

Tepuk dada tanya Iman.

Mari kita sama-sama bace Kajian ini:

“Sejumlah 80 peratus umat Islam di Malaysia masih tidak menyempurnakan solat lima waktu dalam sehari”. Anda mungkin terkejut dengan data ini tetapi itulah hakikatnya. Dalam satu kajian yang telah dilakukan oleh tokoh motivasi terkenal di Malaysia, Dato’ Dr. Mohd Fadzilah Kamsah, bahawa sejumlah 80 peratus umat Islam di Malaysia masih tidak menyempurnakan solat lima waktu dalam sehari. Peratusan angka ini diperoleh melalui tinjauan beliau menerusi program-program ceramah dan motivasi, yang dijalankan di seluruh negara serta pemerhatian terhadap gaya hidup masa kini.
Menurut Dato’ Dr. Mohd Fadzilah Kamsah antara golongan yang kerap meninggalkan ibadah solat ini ialah golongan para pelajar sekolah, golongan belia, pekerja kilang, anggota pasukan seragam dan juga para peniaga (Utusan Malaysia 2008, 23 Jun).
Menurut kajian itu lagi hanya sekitar 17 hingga 20 peratus yang menunaikan solat fardu cukup lima waktu dalam sehari, sementara bagi pelajar -pelajar sekolah menengah, iaitu hanya 15 peratus sahaja mengakui bersembahyang lima kali sehari. dan fakta ini ternyata menyamai dapatan kajian yang menunjukkan bahawa sejumlah 86.2% responden mengakui kerap meninggalkan solat dan sejumlah kecil responden yang melaksanakan solat dengan secukupnya.
Selain dari itu kadar pelaksanaan yang rendah dalam ibadah solat di kalangan responden dalam kajian ini juga mungkin dapat dikaitkan dengan tahap pengetahuan dan kemahiran responden dalam menunaikan ibadat tersebut. Apakah faktor yang menyebabkan jumlah besar responden tidak menunaikan solat dalam kehidupan mereka? Persoalan ini mungkin tidak dapat diselesaikan dengan menjaga fakta-fakta atau cara melaksanakan solat. Sesungguhnya ia melibatkan banyak faktor lain termasuk motivasi pelaksanaan solat dan ibadat. Menurut al-Kumayi (2009) terdapat tiga halangan dalam melaksanakan ibadah iaitu:
  • Malas (kasal) mengerjakan ibadat kepada Allah, sedang setiap insan sanggup dan berupaya melakukan ibadah.
  • Lemah fikiran (futur) atau tidak memiliki tekad yang kuat kerana terpengaruh dengan kehidupan dunia.
  • Bosan (malas) atau cepat berasa bosan melakukan ibadah sedangkan tujuan belum tercapai.
Antara jawapan2 PengoMen yg aku setuju :

kenapa mereka tidak solat? 

1) Kalau tak solat pun takde ape-ape berlaku.. org lain pun takde yg marah kot..
2) Mak ayah (keluarga) pun sama tak solat.
3) Pemimpin (umum*) pun tak ambil kisah nak berkempen atau suruh orang solat lebih teruk mereka pun tak solat.
4) Kalau dicerita tentang azab yang bakal menimpa mereka pun sekejap je takut.. lepas tu hanyut,  lebih teruk ada yang tak takut langsung.
5) Mana ada dalam tv , radio , majalah yang mengingatkan solat tu terlalu penting..


p/s : buat la ibadah yang lain banyak-banyak pun kalau solat tak buat tetap di kira(hisab) ibadah yang lain tu..

MMg i's reality.

Dalam dunia pekerjaan pun aku tgok berapa ramai yg x solat.

Bglah jawatan CEO, Director ke Supervisor ke..

Apa kah sumer jawatan ni bleh bawak skali klu korang dah masuk dlm kubur?

Mungkin ade yg akan jawab > Lantaklah..kubur lain2..(ini org yg x berilmu)

Sedarlah sumer wahai2 kawan ku, especially yg blaja di IPTA..klu blaja je sampai peringkat tinggi tapi kalau x solat? Apakah yg u all duk bangga kan sgt..? 

Korang penah x rasa situasi yg aku rasa..

Ini pengalaman masa aku kerja kat "RasamaS"

Masa tu bos aku Cina, tp pekerja sumer Melayu..

Dr staff kitchen, staff waiter, staff cashier, supervisor, sumer x solat..sampai kan ble aku ckp nak g solat jap, sumer muker berubah, ade tuh mmg tgok aku mcm lah aku wat salah nak g solat..(aku taw ade yg mengata)..Lama2 aku penah tension nk kata g solat, aku cakap nk g tandas..tp aku g solat...

Sumer dah besar, ade yg dah kahwin, ade yg bapak org..So, perlukah aku yg muda nih nk ckp tentang solat?

Kesimpulannya.. Setiap manusia di berikan akal fikiran..
Yg berfikir adalah org yg betul2 menggunakan akal fikirannye ;)


Ade x korang dengar ade org tu x solat tp berjaya..Nak taw..?


Klik Sini

Kisah renungan Balasan Untuk Manusia ygTidak Mendirikan Solat > Di Miss Dalila Blog II

Pengakuan jujur dari.."saya dahulunya jahil..berhari2 tidak solat.." Klik sini






1 comment:

javanese DOVE ! said...

blogwalking as suggested by ben ashaari :P