Followers

Sunday, May 1, 2011

My BeLoved GraNdma!

Haip Cumer ;)
Ni haO ma?
Hehe..
KoRang TgOk titLe kat atas tuh..
pe cte?

Okeh..alanG2 aku Rajin Update Entri akU nih..
Aku naK bercerita sKet..

Aku SayaNg Nenek akU..hehe..
OKeh..Mmg akU Rapat skEt Ngan Nenek Belah Mak akU..
Belah ayah, jaranG balik..sbb tu xrapat..
Tapi masa kecIk kan..xtaU n xingat sGt..
Belah aYah aku 2-2 daH xde..
So xde la Nenek + atuk..

HurMm..
Dr akU kecik..sampai la skUn..
Klu cuti sekOlah ke, raya ke..
aku Mesti baLik kG..

Best taw balik kG!
W/pun jauh..ade la 8 jam..tapi..
hr raya thN lepas..mmg jem x inGat dunia..
Smpi 14 jam duk dLm keta..
Mau muntah rasa..
Tapi xkesahla..
Dah biase dah..

Lepas aku darJah 6..aku Di hantar ke "kG"
Sbbnye mak aku nak anak2 sumer sKola araB..
Tp aku xduduk umah nenek..
akU duk asRama..hehe..
Hari MinGgu aku balik Umah Nenek..

Umah nEnek aku nih masuK dlm2 lagI..
Jauh la gak..
Aku penah je tRun dr bus..
Dr kota Baru tu tRun kat Selising..
pastu, tEpon nenek..kLu xde Org nak amik aku..
aku Jln kaki je..jLn2 celah2 kG..jaUh gak La..
Tp dah biasa..
aku rela jalan kaki jek..
W/pon nenek suh aku amik "motor tambanG'
bYr Rm1 jek..
Tapi..aku xbrani naik Motor nGan pakcik2 motor tambang..
Takut..Mcm2 aku pikir..

Tp biler dah jLn kaki..
Haa..MnyesaL plak tak amik moTor tambang..
nasiB baik x lalu kawasan kubur ke ape..
Lalu hutan2 pokok getah jek..
tapi..takut gak..
kOt2 ade oRg jahat ke..
Ye la..anak dara ni..hehe..

Tp aLHamdulillah..
Berkat skOla agama ni..bnYk gak la ayat2 yg aku amaLkan sBg pendinding diri..
Okeh, duduk nGan nenek aku..kOmpem..kul 7 dah kna g suRau..
Mcm2 peNgalaman nenek aku cte kat aku..
ade yg sedih..ade yg Gembira..

Paling aku xleh Lupe..
Yela..umah nenek aku umah kayu je..
Kalau umah kayu..mesti ade lubang2 kan?
Ha..ade skali tu aku tdOw..
Lipan naik atas aku..
Aku mMg tdOw mati..
Nenek aku yg sedar..dia cakap lipan panjang sebetis duk atas aku..
Dia dah cuak dah, takut lipan tuh gigit aku..
aku mmg tdo mati dah..
Lepas nenek aku bce doa..akhirnye lipan tu pegI..
haha..
Sayang gak nenek aku kat aku....kui3..

Tapi bLe teringt cte lipan nih..
aku terIngat lagi satu cte ni..nenek aku penah masa dia tDow..
Sedar2 uLar senduk duk atas dia..
Waa..takutnye....
Tapi..lepas tuh dia pegi..nenek aku ade bce doa ape2 kot..
Klu aku la..xtaw dah nk bce doa ape..
Ustaz penah ajar..tapi dah lupe..

Ble pikir balik..takut taw...nasib xde ape2..

Okeh..sambung lagi..haha..
Penah mase tuh..kul 7 kan aku g suraU nGan nenek aku..
balik dlm kuL 9.15 gtu la..
Pastu aku yg pegaNg lampu suluh..
Aku bukan suluh kat bawah..tempat aku pijak..
aku suluh kat dlm semak2..haha...takut..
Tapi tetiba aku rasa nak suluh kat kaki..aku pun jalan2..
Jalan depan plak tu..
Nenek aku kat bllakanG..
Konon2 berani la..
Tetiba..ade batang kayu nipis kat jalan..
Aku Mcm nak pijak je..tapi..aku rasa xsedap hati..
aku puN suLuh sat..
KoraNg taw ape?
Ular Lidi sedang melintas...
Panjang gak la...
Husih..Nasib baik aku xpijak..
Kalau x..arwah dah..
Waa...takutla..
Tp Nenek aku slamber jek..
biler aku cte kat dia..
dia kata..
ala..ular lidi biasela..bnyk mlm2 nih..
dia nak sedapkan hati je kot..aku pun senyap jek..jalan cepat2..hahhaa..

Sejak duk nGan nenek akU..
Mcm2 a aku pandai masak..
Tapi masakan Kg jek..
Klu kat umah, mak aku xbg kitaorNg masuk dapUr..
katanye..xyah sibuk nak masak.."G blaja"
Erk..klu aku xduk Ngan nenek aku..
Sampai sKunk la x pandai masak..hahhahaha..

JOm Tgok gambar nenek aku yG kaZen aku sNap mase mUsim buah laNgsat raya thN lepas..



Haa..TgOk ni..
Pakai kain pUn Bleh je panjat pokOk..
anak2 nenek aku yg laki sume pandai panjat pOkok..
Hehe ;)
aku xla.. xsesuai..kih5..
Korang nak mkN buah ape?cakap je..
Kat umah nenek aku..depan, blaKang, atas bukit..
Mcm2 bUah ade..

Paling besT! Manggis la..
Manggis ni Bleh wat muke kita jadi licin..
Ni mak cik aku Yg ajar..
Rebus kuLit manggis tadi..pastu minUm..
Hampas dia Jgn buang..
Tepek kat Muke..haa..
xyah pakai SK II..
Pun Licin..
x caya..Cube la..haha..
~The End~


8 comments:

kambeng.karbonat said...

wahhh.nenek panjat pokok.bestnyer. :D

miss.Addin said...

saya rindu nenek saya :D

NoEn said...

hihi..itu ler mak sedara ku..sgt lincah and cergas orgnya :)

betw erk ular lidi pun takot??huhu

Dalila said...

Kak Noen> ye ke berani?haha

yuki- chan said...

ur granma nih mmg pro bab2 panjt pokok...
dye penah pnjt pokok jmabu kt umh ktorg dlu...
stylo hbs...huhu

Tak Boleh Cakap said...

kihkih...lawok-lawok..

Tak Boleh Cakap said...

kih..kih.kih..lawok-lawok...

Dalila said...

Pok Lin> haha..ye la..takut la kat ular lidi tu..gelak plak..!