Followers

Wednesday, August 24, 2011

Doa Panjang Umur

Salam semua.
Memandangkan raya pun nak dekat dah..
Semua nak balik kampung dengan selamat kan..
So dikesempatan ini nak share la kat sini.
Mudah-mudahan kita beramal dengan doa ini dapatlah dipanjangkan umur.
Actually this doa i receive from my Ustaz Nasir at Maahad Muhammadi Perempuan.
If i'm not mistaken i received this doa during tazkirah maghrib.
And i in Form 4 that day.

Okeh doa ini sangat mujarab dan banyak khasiatnye.
Doa dari Surah At-Taubah ayat 128 & 129


Antara satu cerita yang aku xdapat lupakan sampai sekarang ialah:

Ustaz aku citer, ade sorang perempuan kat kg dia ni dia patutnya akan berkahwin & nikah pada hujung minggu depan..tapi hari ini dia telah accident and mati kat tempat kejadian.Innalillah..
Apa yg ustaz aku nak cerita ialah bukan sebab dia mati ke ape ke.
Kita sebagai manusia kita tak akan tahu bila kita akan mati kan?
So, memang mati itu satu kepastian, percaya pada qada' dan qadar. tetapi kita boleh berdoa supaya umur kita dipanjangkan.
Macam mane? kalau kita berilmu dan beramal.

Ustaz aku bercerita lagi,
Khasiat and fadilat nye doa ini jika diamalkan sangat lah banyak.
Baca 7x selepas solat subuh dan 7x selepas solat asar/maghrib.

Ustaz aku cerita lagi, bila sesorang membaca doa ini, hari2..
Maka Malaikat maut itu tidak boleh mengambil nyawa orang yg bace doa ini..
Cthnya : ustaz kata let say perempuan ini patut mati umur 25 tahun, tapi berkat dia beramal dengan doa ini mintak dipanjangkan umur, mungkin Allah akan bg dia panjang umur 2 bulan, 6 bulan, 1 tahun, 2 tahun..wallahuallam...
or, mungkin perempuan tadi bolehla kawin walaupun 2 bulan je, 1 tahun je..
at least merasa lah kawin kejap kan? hehe

Mesti korang x caya kan?
Xkan lah perempuan ini x mati kot..
Okeh..Ustaz cerita lagi,
Bila sesorang yg beramal dengan doa ini, ade satu kisah..
Sepatutnya hamba Allah ini dia patut mati umur 40tahun..
Tapi biler dia beramal dengan doa ini, malaikat maut yg datang nak amik nyawa dia pada hari itu xdapat ambil..besarnye khasiat doa ini...
Then, esok malaikat dtg lagi nak cabut nyawa org ini..pun x boleh..
Selama 2tahun malaikat maut telah menunggu untuk mencabut nyawa seorang hamba ini..
Sehinggalah satu masa, apabila Allah telah menetapkan bahawa hari itu hamba Allah ini akan mati, maka dia tidak akan ingat doa yang selalu dia beramal ini..
Maka, disaat itulah malaikat maut akan datang untuk mencabut nyawanya..
Kerana pada hari iru dia tidak beramal dengan doa ini..wallahuallam..

Oleh sebab aku hanya ade seorang je nenek..satu-satunya belah emak..
Aku berpesan pada nenek ku,
Supaya beramal dengan doa ini..hehe..
Pastu aku siap bagitau lagi..kalau nenek aku x ingat doa ni nanti tepon bgtau aku..hahhaa..
Masa ni aku tingkatan 4..adoi..
bila pikir2 balik lawak la aku gi cakap gitu kat nenek aku..
Takpelah..aku sayang nenek aku ;)

then, lama gak la..beberapa tahun selepas itu..
aku duduk di tangga umah nenek aku..
aku tanya nenek aku ingat lagi x doa yg aku ajar kat dia..?
Alhamdulillah..dia masih lancar membaca doa ini..
Then, nenek aku cerita..
Ade seorang kawan nenek aku ni, dia hari2 beramal dengan doa ni..
Satu hari ketika nenek aku jumpe dia kat umah dia..kebetulan nenek aku lalu umah kawan dia.
Dia pun kata "Eh mah..(singkatan bg Rahmah my grandma name), aku slalu dok bace doa ni..tapi xingat dah...nenek aku kata, doa ape...?adelah doa yang ustaz dok ajar masa kte g dengar org ceramah  kat masjid tu.." Nenek aku mane lah taw doa ape..xingat da kot..
Then, esok dapat tahu kawan dia sesak nafas dan telah meninggal kelmarin..
Tiba2 nenek aku teringat, doa yang aku ajar kat dia..
itulah doa Surah at-Taubah...

Kesimpulannya, bnyk doa2 yang boleh menjadi pelindinug kepada diri kita sebenarnya..
Samada kita mahu belajar dan beramal dengannya atau pun tidak..
Satu lagi yang aku teringat dengan doa ini,
ia dapat menghalang kita daripada kemalangan atau kecederaan yang besar..
Chnya: Ustaz aku kata, kalau kita beramal dengan doa ini,
Mungkin patutnya kita hari nin kena langgar dengan lori dah patah tulang or accident teruk ke..
Tapi berkat kita beramal dengan doa ini, mungkin hari tu kita akan dilanggar oleh motor ke..and luka kecil je..macam tulah..

So peringatan kepada semua yang memandu diluar sana...
Pandu berhati2 dan jangan upa baca doa naik kenderaan dan doa pelindung diri.

Ceria selalu dan selamat beramal =)

Di kesempatan ini nak mengucapkan Selamat Hari Raya in advance to aLL..
Salam Aidilfitri..Maaf Zahir & Batin.



No comments: