Followers

Sunday, April 24, 2011

Gossip..ZaaSs..!

Haip..
Smlm x sempat nak update Blog apabila rumah ku diserbu oled sanak saudara.
Haha..;) Macam hari Raya pLaknye..wink =P
Ok, akak aku baru je balik Cameron so ramai plak yg dtg umah..hehe..
Biasela, mCm2 yg dikirim oleh makcik n pak cikku ini.

Okeh.hari tuh we all pas abes keje sempat g mkn aBc..
AbC FradOo Lagi..Muahaha..;)
Mcm xde tempat lain nk "port"
kih5..mUngkin daH serasi.

Biasela..biler dah duk beramai2..
Mcm2 citer KLuar..
Jeng3x..

Haha..Dahsyat gak cte yg aku dGr.
Bahaya kalau "post" dlm BLog..
Mesti jd cte hangat..

Oleh sbb aku nak amik jLn mudah..
Wat "CooL" sudah..
Relax2 sudah org kata..
Malas nak Layan "mulut org"

Okeh bercakap pasaL Gossip.
Gossip nih ape?
Korang taw ke..?

Haa..Bce ni!

Gosip ialah berita dari seorang ke orang yang lain tanpa dipastikan kebenaran dan fakta sebenar cerita tersebut. Gosip di kalangan masyarakat majmuk tidak asing lagi. Gosip terdapat dalam hampir semua lapisan masyarakat. Ianya terdapat dalam pelbagai usia, bangsa, agama, dan juga negara. Gosip boleh terjadi apabila seseorang berkongsi fakta dan pandangan yang tiada bukti. Untuk pengetahuan anda, dari zaman dahulu hingga sekarang, gosip mengalami revolusi.

Macam mane bleh terjadinye Gosip nih?

Tidak seperti zaman dahulu kala. Gosip hanya disampaikan mulut ke mulut. Dalam teknologi serba maju seperti zaman sekarang. Gosip merebak dengan sangat cepat. Sebagai contoh, internet, telefon rumah, telefon bimbit, dan sebagainya. 
       Di internet contohnya terdapat laman sosial seperti Facebook dan MySpace, di laman sosial seperti ini boleh menjadi medium penyampaian gosip yang cepat walaupun rakan gosip berada di benua lain.
       Dan medium yang terpantas ialah telefon bimbit dimana penyampaian maklumat di hujung jari setiap pengguna telefon bimbit. Ciri-ciri yang menyumbang kepada kelajuan penyampaian gosip ialah SMS (Short Message Service) dan MMS (Multimedia Messaging Service). Sangat mudah untuk setiap pengguna telefon bimbit bergosip antara satu sama lain dengan perkhidmatan tersebut.
      Namun begitu penyampaian gosip yang paling popular dan kekal dari zaman dahulu hingga kini ialah mulut ke mulut. Penyampaian gosip mulut ke mulut samada dari seorang kepada seorang atau dari seorang kepada sebuah kumpulan. Dua-dua kaedah tersebut memberikan impak yang lebih kurang sama.

Kesan Gossip kpd kita...Zaas!!

 Gosip di dalam masyarakat sosial, memainkan banyak peranan. Antara peranan positif ialah, sesetengah orang menggunakan gosip untuk memantau reputasi diri mereka dalam sesebuah komuniti. Mereka menggunakan gosip untuk menaikkan reputasi mereka di kalangan sesebuah komuniti. Kaedah ini kadang-kala digunakan oleh mereka yang suka berpolitik.
       Gosip juga membawa maksud negatif apabila pencerita atau penyampai mempunyai niat yang tidak baik atau perasaan dengki terhadap seseorang dalam komuniti, dalam gosip yang negatif fakta berubah. Ini kerana, dalam gosip, berita yang samar-samar kebenarannya ditambah dengan pendapat-pendapat peribadi dari “ahli gosip”. Dalam pemberian pendapat peribadi akan terjadi fitnah. Ini kerana pendapat tidak diberikan secara profesional dan pendapat peribadi itu juga mungkin diberikan secara penilaian emosi. Oleh itu, gosip sangat memberi ruang kepada seseorang menabur fitnah.


Kesimpulannya..???

Dalam erti kata lain, dengan gosip, sesebuah komuniti boleh mendapat kesan positif dan negatif. Pihak yang “di-gosip” itu akan dihakimi dan dinilai oleh sesebuah masyarakat tanpa penilaian yang adil.
    Oleh itu, penyampaian gosip negatif secara amnya tidak patut diamalkan oleh sesebuah komuniti atau masyarakat samada di kawasan perumahan atau di kawasan pejabat. Kesan gosip negatif antaranya ialah pandangan serong antara satu sama lain, perpecahan komuniti, dan mungkin pergaduhan. Umpama api dalam sekam yang akan meruntuhkan sesebuah komuniti secara perlahan-lahan. Apabila lemahnya sesebuah komuniti, peluang untuk musuh “menyerang” akan menjadi mudah. Jika kita berbalik pada agama, agama juga melarang kita kata mengata, keji mengeji antara satu sama lain. Sayangilah komuniti, bangsa, agama dan negara. Jauhilah gosip negatif.

Okeh..Nampak x kesan Gossip nih?

Kalau Gosip ni bukan sahaja boleh menimbulkan fitnah..tp jugak perbalahn..
Dalam isLam sendiri cakap kan... "Fitnah itu lebih buruk drpd membunuh.."

Jadi..Kalau buat kerja itu kita niatkan ikhlas kerana Allah S.W.T..insyaalah xde masalah timbul..kepada sesiapa yg suka buat gosip kat pejabat tu insaf2 lah..

"Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa"

x semestinya kami ni "budak baru blaja" kami ikut je ape yg majikan kata..Mungkin itu salah satu cara menunjukkan kitaorang "respect" kat senior and Bos..

Tapi kalau mcm ni lah cara u all treat us..
Nothing much to say la..

"Bye bye..and adios amiGos!"

P/s: Kita hidup ni bukan "forever".. so ingat2 lah.. please respect others if you want us to respect you..(mesti org pelik kan tgok aku nye ayat cam emo jek?haha.. xla..ade cerita di sebalik cerita..kih5)

Moh layan gambar sat..Click + cLick..


aku and si Cantik Mayu..hik5..
Candid dlm keta jek..abC dah masuk perut..

Erk..ade org jeles la plak..sape tuh...?
Meh jenguk sat...

Lorr..


aiseyh..Si Ayu Fara and Cik Yasmeen da marah ma..
haha..relax2 la..
Amik gambar pon nk jeles..ahJumma! kih5..


Haha..sempat pose sorang2.. xbLeh blah..kih5..
Wel, aku ngaH pikir ni..mCm mne nak baLik..
Aku nih lemah sket bab2 jalan...
adoih...Dalam hati ade risau + cuak...

Hurm...leh plak x yakin  nk balik umah..
alamak!! Tolong..haha..

Haha..nasib baik and the gang baik ati nak bawak aku sampai round about masjid shah alam..
xla..lagipon kami melalui jln yg sma..so aku follow dEy aLL..

Zaas!! Penutup kpd tajuk aku ni..

"Tingkatkan prestasi...Kurangkan kontroversi.."

and to all mY friend..

"we Got toGether..Yeah!"



1 comment:

amber flush rose said...

"Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa"

x semestinya kami ni "budak baru blaja" kami ikut je ape yg majikan kata..Mungkin itu salah satu cara menunjukkan kitaorang "respect" kat senior and Bos..

Tapi kalau mcm ni lah cara u all treat us..
Nothing much to say la..

.....like ur word....... =))